Tehran University of Medical Sciences

Science Communicator Platform

Share By
The Effect of Ginseng Supplementation on Cardiovascular Disease Risk Factors: A Comprehensive Systematic Review and Dose-Response Meta-Analysis Publisher



Jafari A ; Mardani H ; Abbastabar M ; Mehdipoor F ; Parsi Nezhad B ; Kordkatuli K ; Bakhtiari Jami P ; Faghfouri AH ; Musazadeh V ; Alaghi A
Authors

Source: British Journal of Nutrition Published:2025


Abstract

Although numerous clinical studies suggest that ginseng supplementation may benefit cardiovascular disease (CVD) risk factors, results remain inconclusive. This systematic review and meta-analysis evaluated the effects of ginseng supplementation on CVD-related risk factors. Relevant studies were identified through electronic searches in Embase, Web of Science, Scopus, PubMed, and CENTRAL up to August 2024. Statistical analyses, including a random-effects model, meta-regression, and non-linear modeling, were used to assess heterogeneity, dose-response relationships, and the overall effects of ginseng supplementation. A total of 70 studies, published between 1998 and 2024 and involving 4,506 participants, were included. Ginseng supplementation significantly affected several biochemical markers, including high-sensitivity C-reactive protein (hs-CRP) (SMD: -0.23; 95% CI: -0.38, -0.08; P = 0.002), gamma-glutamyl transferase (GGT) (SMD: -0.20; 95% CI: -0.36, -0.04; P = 0.015), glutathione reductase (GSH-Rd) (SMD: 0.90; 95% CI: 0.38, 1.42; P = 0.001), reactive oxygen species (ROS) (SMD: -0.94; 95% CI: -1.27, -0.60; P < 0.001), and superoxide dismutase (SOD) (SMD: 0.48; 95% CI: 0.10, 0.87; P = 0.014). Meta-regression analysis showed significant linear associations between ginseng dosage and Homeostatic Model Assessment for Insulin Resistance (HOMA-IR) (P = 0.044), and between supplementation duration and malondialdehyde (MDA) (P = 0.007). Dose-response analysis revealed significant associations between ginseng dose and fasting blood glucose (FBG) (P < 0.001), hs-CRP (P = 0.043), Interleukin-6 (IL-6) (P = 0.041), diastolic blood pressure (DBP) (P = 0.022), Interleukin-10 (IL-10) (P = 0.048), fasting insulin (P = 0.012), and total protein (P = 0.010). Supplementation duration was positively associated with MDA levels (P = 0.008). Ginseng supplementation was associated with improvements in inflammatory markers, liver function, and oxidative stress parameters. No significant effects were observed on anthropometric indices, blood pressure, glycemic profile, lipid profile, adipokines, or heart rate. © 2025 Elsevier B.V., All rights reserved.
Other Related Docs
15. Dietary Antioxidative Supplements and Diabetic Retinopathy; a Systematic Review, Journal of Diabetes and Metabolic Disorders (2019)